Subject: Ed: Enefit Green -Terviseamet kohtumine
From: Natalja Šubina <[email-masked]>
To: "Liivi Zovo" <[email-masked]>
Date: Fri, 14 Mar 2025 11:09:59 +0200

Tähelepanu!
Kiri saabus väljastpoolt ametit/RM valitsemisala. Palume linke ja faile
mitte avada, kui kiri on saabunud tundmatult aadressilt!

Tere

Palun kirjavahetust lisada DELTAsse pealkirjaga AS-ga Enefit 10.02.2025
kohtumise MEMO.

Palun siduda     9.4-3/25/12971- numbriga

Natalja

Saatja: Priit Ratassepp <[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 14. märts 2025 11:03
Adressaat: Natalja Šubina <[email-masked]>
Teema: RE: Enefit Green -Terviseamet kohtumine

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kinnitan. Oleme nendel teemadel rääkinud.

Lugupidamisega

Priit Ratassepp
Teenuslepingute haldur

Enefit Green AS |Finland, Baltic, Poland
+372 528 8093 |  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]
Lelle 22, 11318 Tallinn |  <http://www.enefitgreen.ee/> www.enefitgreen.ee

 <https://www.enefitgreen.ee/et/avaleht>

From: Natalja Šubina <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, March 13, 2025 9:02 AM
To: Priit Ratassepp <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Ed: Enefit Green -Terviseamet kohtumine

EXTERNAL EMAIL: Do NOT click links and open attachments unless you
recognize the sender and know the content is safe.

Tere, Priit!

Kas meie ettepanekud 10.02.2025 kohtumise memo kohta on Teie poolt
aktsepteeritud?

Palume tagasisidet, et me saaksime Memo,t dokumendiregistrisse panna.

Lugupidamisega

Natalja Šubina

Saatja: Natalja Šubina
Saatmisaeg: kolmapäev, 26. veebruar 2025 11:12
Adressaat: 'Priit Ratassepp' <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Ed: Enefit Green -Terviseamet kohtumine

Tere, Priit!

Edastan Terviseameti mõned täiendusettepanekud kohtumise protokolli kohta
(kohtumise memos punasega).

Lugupidamisega

Natalja Šubina

nõunik

keskkonnatervise osakond

+372 794 3702

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Priit Ratassepp <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 17. veebruar 2025 17:39
Adressaat: Natalja Šubina <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Enefit Green -Terviseamet kohtumine

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere Natalja

Saadan eelmisel nädalal toimunud kohtumise memo:

10.02.2025 kell 11:00 Kohtumine seonduvalt tuuleparkide mürast, avalikust
huvist ja esmaabi õppused tootmisobjektil

Paldiski mnt 81 Tallinn

Päevakorras: Müratasemete regulatsioon, mõõtmine ja õppused

Osalejad Enefit Green: Priit Ratassepp, Siim Ots, Raul Reap, Lauri-Olavi
Siitam, Roland Müür, Innar Kaasik

Osalejad Terviseamet: Mari-Anne Härma, Erkki Osolainen, Marje Muusikus,
Kristel Kallaste, Natalja Šubina, Leena Albreht, Agne Ojasaar

Lubatud müratase elamumaal:

*	Terviseamet lähtub riiklikult kokku lepitud regulatsioonist:
olulisim piirmäär on öisel ajal 45dB ja ehitusprojektide kooskõlastamistel
lähtume sihtväärtusest 40dB elamumaal.
*	Välisõhus infraheli osas eraldi normid ja regulatsioonid riiklikul
tasandil puuduvad:

*	Mõõtmine on kooskõlas riiklike kokku lepitud regulatsioonidega
siseruumides. Välisõhus ei ole norme ja hetkel kasutame madalsagedusliku
heli mõõtmiseks mõeldud seadet, mis on tehniliselt võimeline mõõtma alates
0,8Hz aga on kalibreeritud alates 4Hz. Hetkel ei ole 4Hz madalama osa
mõõtmisteks kalibreeritud mõõteseadet, aga see seade jõuab Terviseametile
lähikuudel.
*	Terviseameti labor on akrediteeritud kuuldava müra mõõtmisele ja
madalsagedusliku heli mõõtmisele 10Hz-200Hz. Terviseameti laboril puudub
akrediteering infraheli mõõtmisele 0-20Hz, kuid on suuteline mõõtmised ja
arvutused tegema. Kuna infraheli 0-20Hz mõõtmiseks me ei ole leidnud
akrediteeritud laborit, kellega teostada võrdluskatsed, siis on võimalik,
et see vahemik jääbki akrediteerimata. Sellest olenemata, on tegu
standardiseeritud mõõtmisega mis on läbi viidud kalibreeritud
mõõteseadmega (praeguse mõõteseade kalibreering alates 4Hz, uue seadme
kalibreering alates 1Hz).
*	Enefit Green eesmärgiks läbi kohtumise oli teavitada Terviseametit
soovist leida lahendus kogukondlikele küsimustele seoses infraheliga.
Enefit Green peab mõistlikuks esmaste mõõtmiste läbiviimist koos
Terviseametiga kokku lepitud mõõtmiste põhimõtete järgi ja Terviseameti
labori poolt  Sopi-Tootsi tuulepargis. Ühiselt teostatavate mõõtmiste
eesmärgiks on saada teada reaalses uusimas tuulepargis mõõdetavad
infraheli suurusjärgud.
*	Enefit Green indikeeris samuti valmisolekut teostada mõnes
tuulepargi arendusalas, kus  ei ole tuulikuid isegi mitte lähedal nn. "0
nivoo" mõõtmised.
*	Enefit Green poolt on müra- ja infraheli töögrupijuhiks Siim Ots,
kaasates kogu vajaliku meeskonna ettevõttest ja ka Eesti Energia
Keskkonnajuhi Roland Müüri.

Mõõtmised:

*	Terviseameti soovitus on praegusel ajal, kui avalikkuse huvi on
suur, mõõta infraheli igal juhul, kuigi see pole kohustuslik.

*	Eesmärk on kogukonnale näidata, et heli on normatiivne ja seal
pole midagi varjata
*	Eraldi määrustesse minema ei pea

*	Mõõtmised teostada enne ja pärast pargi rajamist

*	Arutati võimalust ja valmidust mõõta nullpunkt arendusprojektidel,
nagu näiteks Risti ja Põltsamaa, täpne metoodiline põhimõte tuleb välja
töötada koostöös.
*	Arutati, kas on põhjust- ja vajalik kehtestada siseriiklikke norme
jms kuni proj. tingimuste eeltingimustesse ja KMH kinnitamiseks.
*	Osapooltele ühine mõistev arusaamine oli et mõistlik on läbi
pilootprojekti mõõta tuuliku all infraheli, teostada ühekordne
näidisprojekt ja luua arusaamine, kas müra kandub ja kuidas ning kui
kaugele.
*	Uurida, kas Akukonil on võimalus teostada infraheli mõõtmist
akrediteeritud seadmetega 1-4 Hz – Terviseameti teadmiste järgi ei ole
üheski lähiriigis sellist akrediteeringut.
*	Mõõtmistel kooskõlastada tegevused, keda kasutada, kuidas mõõta,
kus ja mida mõõta.
*	Enefit Green keskkonnateenused on koostanud lähteülesande mustandi
müramõõtmisteks Sopi-Tootsi pargis ning väljastavad selle Tervisemaetile
kommenteerimiseks nädal Nr7 lõpus ning Tervisemaet täiendab neid 25.02
kuupäevaks ning pärast seda lepitakse kokku kas ühiselt kokku saanud
lähteülseanne on võimalik Terviseameti laboril läbi mõõtmiste ellu viia
märtsis 2025, et tulemused oleks võimalik avalikustada aprill 2025.

Teadusuuringud:

*	Terviseameti ja Tartu Ülikool planeerivad koostöös uuringut,  mis
arvestaks modelleeritud müratasemeid ja reaalseid mõõtmisi ja lähedal
elavate inimeste tervisemõjusid. Plaanitakse uurida nii küsitluste vormis
kui ka vaadata registripõhiselt, kas läheduses elavatel inimestel on
võimalik objektiivselt näidata tervisemõjusid mida mujal elavatel
inimestel ei esine.

*	Projekti plaanitud läbiviimine – 2a projekt.

Koostööõppused:

*	Enefit Green soovib kaasata tuulikute päästeõppusele
kiirabitöötajaid.

*	Enefit Green suhtleb antud teema osas eraldi Terviseameti
vastutava töötajaga Manfred Duboviga ning Enefit Greenist on vastutav
töögrupi juht Raul Reap. Raul Reap kaasab ka Tuuleenergia assotsiatsiooni
tegevjuhi Terje Talve ning töögrupi juhi Innar Kaasiku.

Tähelepanekud edasiseks perioodiks:

*	Vaadata üle tuuliku varjutamise/vilkumise nõuded.

*	Kaugele vari võib ulatuda ja kui tihti varjutamine toimub.

Lugupidamisega

Priit Ratassepp
Teenuslepingute haldur

Enefit Green AS |Finland, Baltic, Poland
+372 528 8093 |  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]
Lelle 22, 11318 Tallinn |  <http://www.enefitgreen.ee/> www.enefitgreen.ee

 <https://www.enefitgreen.ee/et/avaleht>